Ενεργειακή αναβάθμιση αυθαιρέτων

Το Γραφείο μας αναλαμβάνει την υποβολή του κτιρίου σας στο «πρόγραµµα ενεργειακής αναβάθμισης αυθαιρέτων» για κατοικίες που βρίσκονται στο Ηράκλειο Κρήτης και στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Κρήτης.

Με βάση το ΦΕΚ B 2440/2014 που δημοσιεύτηκε στις 15-09-2014 είναι δυνατόν ο συμψηφισμός των ποσών που καταβάλλονται για την ενεργειακή αναβάθμιση και για τη στατική επάρκεια κτιρίων προ του έτους 2003 με τα ποσά του ειδικού προστίμου που προβλέπονται από τον ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις»

Γενικές Πληροφορίες

Ο συμψηφισμός θα αφορά αμοιβές υπηρεσιών, εργασίες και υλικά για την ενεργειακή αναβάθμιση κατασκευών προ του έτους 2003, καθώς και για την στατική επάρκειά τους.

Ο συμψηφισμός διενεργείται για ποσό έως το πενήντα τοις εκατό (50%) του ειδικού προστίμου μη συμπεριλαμβανομένου του σχετικού παραβόλου και εφόσον οι παρεμβάσεις επιφέρουν αναβάθμιση του κτιρίου κατά μια τουλάχιστον ενεργειακή κατηγορία, ή ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτιρίου αναφοράς.

Προυποθεσεις Υπαγωγής στο πρόγραμμα

Συμψηφισμός ειδικού προστίμου για Ενεργειακή Αναβάθμιση

1. Σε κτίρια που κατασκευάστηκαν προ του έτους 2003 καθώς και σε λιθόκτιστα κτίρια που κατασκευάστηκαν 30579 30580 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) προ της 28ης.07.2011 και υπάγονται στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 (ΦΕΚ Α΄ 174), το ποσό του ειδικού προστίμου που καταβάλλεται δυνάμει του ανωτέρω νόμου δύναται να συμψηφίζεται με το ποσό που δαπανάται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας για υλοποίηση παρεμ βάσεων ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων αυτών. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται σε κτίρια, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν λάβει για αυτά επιδότηση από κρατικά ή συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρω παϊκή Ένωση προγράμματα που αφορούν παρεμβάσεις στον κτιριακό τομέα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσής τους.

2. Στη διαδικασία συμψηφισμού εντάσσονται οι δα πάνες για αγορά υλικών/εξοπλισμού, καθώς και για πρόσθετες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμ βάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης/αποκομιδής, τοπο θέτησης/εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμάτων, κ.λπ. και για την παροχή υπηρεσιών ενεργει ακής επιθεώρησης. Στις ανωτέρω δαπάνες συμψηφισμού δεν περιλαμβάνεται ο Φ.Π.Α. Ο υπολογισμός της δαπάνης συμψηφισμού πραγματο ποιείται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Κεφάλαιο 3 της Φ.Β1/Ε2.1/244/6/5.1.2011 κοινής απόφασης των Υπουρ γών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΦΕΚ Β 54/26.01.2011) με τίτλο «Προκήρυξη του Προγράμμα τος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007−2013», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

3. Ο συμψηφισμός διενεργείται για ποσό, το οποίο δεν δύναται να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του ειδικού προστίμου μη συμπεριλαμβανομένου του σχετι κού παραβόλου, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού και εφόσον οι παρεμβάσεις επιφέρουν αναβάθμιση του κτιρίου κατά μια τουλάχιστον ενεργει ακή κατηγορία ή ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτιρίου αναφοράς.

4. Η συνδρομή των προϋποθέσεων της προηγούμενης παραγράφου διαπιστώνεται αποκλειστικά κατόπιν διε νέργειας δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων στο κτίριο. Η πρώτη λαμβάνει χώρα μετά την υπαγωγή του κτιρίου στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 και πριν την έναρξη των παρεμβάσεων και η δεύτερη μετά την ολοκλήρωση αυ τών για τη διαπίστωση της ορθής υλοποίησης των πα ρεμβάσεων και της επίτευξης του ενεργειακού στόχου.

Συμψηφισμός ειδικού προστίμου για Στατική Ενίσχυση

1. Σε κτίρια που κατασκευάστηκαν προ του 2003 και υπάγονται στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 (ΦΕΚ Α΄ 174), το ποσό του ειδικού προστίμου, που καταβάλλεται δυ− νάμει του ανωτέρω νόμου, δύναται να συμψηφίζεται με το ποσό που δαπανάται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσης για την στατική ενίσχυση των κτιρίων αυτών. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται σε κτί ρια, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν λάβει για αυτά επιδότηση από κρατικά ή συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματα για την επισκευή / αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντα οργανισμού τους ή αποκατάστασης ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση).

2. Στη διαδικασία συμψηφισμού εντάσσονται δαπάνες για αγορά υλικών/εξοπλισμού καθώς και για πρόσθε τες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης/αποκομιδής, τοποθέτησης/ εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμά των, κ.λπ. για την αποζημίωση για τους απαιτούμενους ελέγχους δόμησης και για τις μελέτες στατικής επάρ κειας και στατικής ενίσχυσης όταν αυτές δεν αναφέρο νται στα προβλεπόμενα στις διατάξεις του ν. 4178/2013 (Α΄ 174) υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την υπαγωγή. Στην αμοιβή των μηχανικών για την σύνταξη των ως άνω μελετών δύναται να συμψηφίζεται μέγιστο ποσοστό ίσο με το 5% του ήμισυ (50%) του ειδικού προστίμου. Στις ανωτέρω δαπάνες συμψηφισμού δεν περιλαμβά νεται ο Φ.Π.Α. Ο υπολογισμός των δαπανών συμψηφισμού πραγμα τοποιείται κατά το τιμολόγιο της οικ: 6772 /Β9β/2011 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντί στοιχης Στεγαστικής Συνδρομής» (ΦΕΚ 3201 Β΄).

3. Ο συμψηφισμός διενεργείται για ποσό το οποίο δεν δύναται να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του ειδικού προστίμου, μη συμπεριλαμβανομένου του σχετι− κού παραβόλου, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Υποβολή και έλεγχος δικαιολογητικών

1. Ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός υποβάλλει στο πλη ροφοριακό σύστημα κατά τις διατάξεις του ν. 4178/2013 τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στην Υπουργική απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 20 του νόμου, καθώς και υπεύθυνη δήλωση ότι τα στοιχεία που υποβάλλει έχουν ελεγχθεί για την ορθότητα και την πληρότητά τους και ότι τα παραστατικά που υποβάλλονται αντι στοιχούν στις εργασίες που έχουν δηλωθεί και πραγμα τοποιηθεί για την ενεργειακή αναβάθμιση ή την στατική ενίσχυση της ιδιοκτησίας ή του ακινήτου.

2. Δύναται να υποβληθεί αίτημα συμψηφισμού για την ίδια ιδιοκτησία ή ακίνητο και για τις δύο περιπτώ σεις συμψηφισμού των άρθρων 1 και 2 της παρούσας του ειδικού προστίμου, μη συμπεριλαμβανομένου του παραβόλου, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού, με την προϋπόθεση ότι ο συμψηφι σμός διενεργείται συνολικά για ποσό το οποίο δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του ειδικού προστίμου.

3. Σε περιπτώσεις υπαγωγής, όπου το ενιαίο ειδικό πρόστιμο συμψηφίζεται κατά τις διατάξεις του άρθρου 20 του ν. 4178/2013 για την εφαρμογή της παρούσας λαμβάνεται το αρχικό υπολογιζόμενο ποσό πληρωμής πριν το συμψηφισμό κατά τα ανωτέρω.

4. Τα καταβληθέντα ποσά για εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης ή στατικής ενίσχυσης αφαιρούνται από την τελευταία δόση και τις αμέσως προηγούμενες χρο νικά έως ότου ολοκληρωθεί ο συμψηφισμός. Σε περί− πτωση που μετά τον ως άνω υπολογισμό, προκύπτει ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 30581 ότι τα ήδη καταβληθέντα ποσά υπερβαίνουν το ποσό του προστίμου που υπολείπεται, δεν επιστρέφονται και δεν αναζητούνται.

5. Η αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης, ή άλλη αρμόδια αρχή, που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ελέγχει δειγματο ληπτικά ποσοστό τουλάχιστον πέντε τοις εκατό (5%) των δηλώσεων που υποβλήθηκαν, προκειμένου να δια πιστωθεί αν τα στοιχεία των δηλώσεων, που αφορούν την περιγραφή της κατασκευής, τα παραστατικά και τα δελτία αποστολής, καθώς και τα πορίσματα των επιθεωρητών ενέργειας ή των Ελεγκτών Δόμησης είναι αληθή και ακριβή. Σε περίπτωση διαπίστωσης ψευδών στοιχείων ή/και αναληθών δηλώσεων, το ειδικό πρόστι μο που αρχικά είχε υπολογιστεί από την ηλεκτρονική διαδικασία του ηλεκτρονικού συστήματος διπλασιά ζεται. Για την επιβολή του διπλασιασμού του ειδικού προστίμου εκδίδεται σχετική διοικητική πράξη από την αρμόδια υπηρεσία, η οποία υποβάλλεται στην αρμόδια αρχή για τη διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος προκειμένου να προβεί στη διόρθωση του ποσού του προστίμου κατά τα ανωτέρω.

6. Ο έλεγχος μετά από καταγγελία ή εντολή δημοσίων αρχών δύναται να διενεργείται από Ελεγκτές Δόμησης όπως ορίζονται στο ν. 4030/2011 (Α΄ 249), τυχαία, μετά από ηλεκτρονική κλήρωση.